Är det krav på att registrera arbetstid i Sverige?
Vi har hört att man i flera EU-länder är på gång med att lagstifta om att arbetsgivare måste registrera den ordinarie arbetstiden. Stämmer detta och vad gäller i så fall här i Sverige?
Svar:
Det stämmer att detta är en aktuell fråga i flera EU-länder och vi har förstått att det kommer att gälla enligt lag i Danmark från den 1 juli 2024.
Här i Sverige finns det i dagsläget inga förslag om att lagstifta om detta. När det gäller ordinarie arbetstid så finns det alltså inga krav på att den måste registreras. Med ordinarie arbetstid avses den tid som anges vid anställningen och den ska vara känd i förväg. Ordinarie arbetstid får uppgå till högst 40 timmar per vecka.
För att kunna beräkna löner som till exempel frånvaroavdrag och övertidsersättning är det vanligt att ha någon form av tid- eller frånvarorapportering i verksamheten.
När det gäller övertid, mertid och jourtid finns det däremot krav på att sådan tid måste registreras. Det regleras i föreskriften om ”Anteckningar om jourtid, övertid och mertid” (AFS 1982:17).