När krävs ett personuppgiftsbiträdesavtal?
Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedan
Var uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!
Införandet av EU:s dataskyddsförordning (GDPR) skedde den 25 maj 2018, och alla organisationer ska numera följa de nya reglerna. Som arbetsgivare är det viktigt att kartlägga hur personuppgifterna hanteras i den egna verksamheten. Det handlar om att ta kontroll och säkerställa att personuppgifter hanteras enligt förordningens bestämmelser.
Det är mycket vanligt att arbetsgivare använder sig av olika underleverantörer, t ex att man outsourcar lönehanteringen, anlitar rekryteringsföretag eller IT-leverantörer. Dessa underleverantörer hanterar ofta personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning.
När en personuppgiftsansvarig lämnar ut personuppgifter till ett biträde är det viktigt att säkerställa att uppgifterna hanteras korrekt. Det är alltid den som är personuppgiftsansvarig som ytterst ansvarar för att underleverantörer hanterar personuppgifterna rätt.
För att behålla kontrollen över personuppgifter ska ett personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan parterna (den som är personuppgiftsansvarig och den som är personuppgiftsbiträde). Det är den som är personuppgiftsansvarig som ska se till att ett sådant avtal upprättas.
Vad ska ett biträdesavtal innehålla?
I dataskyddsförordningen finns detaljerade bestämmelser om vad ett personuppgiftsbiträdesavtal ska innehålla. Här är några punkter som ska finnas med i ett avtal
- Behandlingens varaktighet, art och ändamål
- Typen av personuppgifter
- Kategorier av registrerade
- Rättigheter och skyldigheter
- Dokumenterade instruktioner om hur personuppgifterna får behandlas
- Överföring till tredje land
Vad gäller för underbiträden?
Det händer att ett personuppgiftsbiträde anlitar ett annat biträde, ett underbiträde. För att detta ska vara möjligt krävas att den personuppgiftsansvariga ger sitt tillstånd. När ett personuppgiftsbiträde anlitar ett underbiträde måste det upprättas ett avtal mellan parterna.
Vill du veta mer om personuppgiftsbiträdesavtal och få hjälp med åtgärder och kartläggning inför GDPR? Läs mer om Servicepaket Dataskydd i arbetslivet
Artiklar på samma ämne

Nyhetsbrev
Anmäl dig här!